Bomen van van Gogh in het Thijnhofmuseum
Marieke Geerlings in Museum Thijnhof
Als lid van Kunstcollectief SMALT exposeert Marieke Geerlings met de tentoonstelling Bomen van van Gogh in het Thijnhofmuseum in Coevorden, Gasthuisstraat 2a in Coevorden
DAGBOEK
Als mijn kijkwereld (buiten) met mijn ideeënwereld (binnen) samensmelt wordt het beeld geboren: soms langzaam soms snel, maar altijd onontkoombaar. Wanneer een cocon openscheurt en prijsgeeft wat er al die tijd opgesloten heeft gezeten is er een complex proces ten einde. Het ontstaan van het nieuwe heeft precies die tijd genomen die er voor nodig is om een andere bestaansvorm te rechtvaardigen. De omzetting is volledig, de nieuwe vorm laat zich gelden en er is geen weg terug. Bij het maken van mijn beelden voelt het precies zo. Ik neem precies die tijd die nodig is om mijn ‘cocon’ te spinnen, zodat het nieuwe op zijn eigen tijd aan de buitenwereld kan worden getoond om vervolgens los te worden gelaten. Aantekening dagboek
”Een holle vorm moet de spanning krijgen van een skelet en de chemie van een inhoud die niet aanwezig is. De beweging moet worden vastgelegd alsof er geen stilstand is en nog van alle kanten te benaderen valt.” Aantekening dagboek
Mijn dagboek is een wezenlijk onderdeel van mijn werk omdat het werkt als een katalysator van mijn handelen. In het schrijven vind ik dan de essentie die ik niet altijd opmerk als ik met iets bezig ben. Tijdens het werkproces naar aanleiding van een idee komen er altijd dingen tussendoor die zijdelings te maken hebben met de eerstgenoemde interesses, omdat ik dan opeens iets zie dat ik wil uitproberen. Soms integreert het in het “originele” werk, vaak blijft het ook liggen voor later, maar is dan wel al vastgelegd in mijn dagboek.
WERKWIJZE
”Jij tekent met klei” een aantal mensen heeft dit onafhankelijk van elkaar tegen mij gezegd. Voor mijn gevoel klopt dit wel, want wat ik heel prettig vind aan het werken met klei is de directheid. Ik vertaal mijn idee meteen via mijn handen. Door mijn ”gebaren” wordt de huid van de klei elke keer anders, vanaf het eerste bouwmoment totdat de oven het werk afmaakt. Ik gebruik bewust bijna geen glazuur omdat ik liever geen afstand wil scheppen tussen de huid en de waarneming. Omdat ik hol opbouw kan ik veel manipuleren. Induwen, uitdrukken, afscheuren. Vaak gebeuren er dan prachtige dingen, maar ik kan ze niet altijd gebruiken. Dat loslaten is dan het moeilijkste. ”Kill your darlings!”
mocht u een bezoekje willen brengen aan mijn atelier, dan graag op afspraak.
Zie ook www.mariekegeerlings.nl